Maandag 06 Februari 2012 00:45:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
Geavanceerd zoeken
* *

sitemap

Vette App!

Altijd op de hoogte zijn van de laatste party's?

Check die vette app hieronder!
Voor Android and Iphone.

Vette app voor je android en I-phone!!!

Gratis, geen abo, and you'll always know wazzup 2nite!!

Zelf een kroeg, danstent of evenement? Meld je aan! Kost niets en je party staat bij duizenden partyanimals in de phone!!!

Link Partners

MEDEDELING VAN HET HUIS!

Heb je zelf een site en wil je hier ook een link hebben?
Mail dan naar:
webmaster(@)muziek4um (.)nl
We vragen er wel een link voor terug.
Mocht je reeds naar ons linken vanaf jouw site terwijl wij niet terug linken? Laat het ons dan ook weten, dan passen we dat snel aan. webmaster(@)muziek4um (.)nl

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Nieuweling op gitaar gebied  (gelezen 1660 keer)
endymion
Gast
« Gepost op: Woensdag 25 Juni 2008 19:02:12 »

Sinds kort ben ik aan het overwegen om gitaar lessen te nemen, puur omdat ik dit gewoon een geweldig instrument vind. Dit is puur voor de hobby. Echter zijn er heel veel verschillende soorten gitaren en dit maakt de keus een stuk lastiger. Zeker voor de beginner. Ik heb meerdere vragen, die waarschijnlijk thuis horen in heel veel verschillende topics. Toch leek mij deze topic het beste.

Voordat ik hier het muziek centrum binnen stap, en veel nutteloze informatie krijg kwa prijzen, wilde ik het eerst even hier proberen om toch wat meer inzicht in de situatie te krijgen.

Mijn muziek smaak is punk, metal en trash metal. Natuurlijk snap ik dat dit niet meteen haalbaar is, maar aangezien het een hobby is zoek ik een gitaar in deze muziek soort. Zowel electrisch als bass gitaar spreken mij aan, maar is dit wel een juiste keuze voor de beginner? Accoustisch lijkt mij ook wel leuk maar dat heeft vrij weinig met punk/metal en trash metal te maken en is dus zeker niet de eerste keus.

Zit er veel verschil in het bespelen van deze gitaren of moet ik me daar totaal geen zorgen over maken?

Voor een electrische/bass gitaar heb je een versterker nodig, deze heb ik al. Maar welke aansluiting komt er uit de gitaar kabel of verschilt dit per gitaar?

Is het een hoop geld waard om lessen te nemen (las iets van 600 euro) of kan ik beter al dat geld besparen en zelf een aantal lesboeken kopen?

Waar moet ik specifiek op letten bij het kopen van een gitaar (word waarschijnlijk 2e hands)? Is er veel verschil op het gebied van functies (denk aan hoeveel snaren de gitaar heeft, het spannen van snaren voor een ander geluid etc)?
DKN
Ben de kwaaiste niet he!
Forumfreak

Helemaal zelf geupload!

« Antwoord #1 Gepost op: Donderdag 26 Juni 2008 21:47:10 »

Oeff... dat zijn een heleboel vragen maar ik zal proberen alvast op een aantal antwoord te geven want ik ben vandaag in een goeie bui. Wink

Persoonlijk vind ik de gitaar met de meeste variatie aan geluid de Stratocaster model, het hoeft niet eens een echte Fender te zijn en je hebt toch 5 coole geluiden, van super soft to lekker scheurend op de achterste element(pickup) dit zijn echt goede allrounder. Jimi Hendrix gebruikte  hem ook.

Wil je echter voornamelijk gaan scheuren dat de vonken er vanaf vliegen, lekker vet met veel volume dan kan je toch beter een Gibson model nemen, zo'n gitaar die Slash gebruikte zeg maar.

Welke aansluiting?
Op alle electrische gitaren zit een grote jackplug. Maatje koptelefoon plug zeg maar, maar dan niet zo een voor je mp3 speler maar zo'n grote voor op de stereo(tegenwoordig zijn die ook vaak klein maar toch). Mocht dat niet zo zijn dan is er iets goed mis met die gitaar. Zeker als je op een dag gaat zitten headbangen dan gaat die kleine plug zeker stuk.

Hoe of waar aanschaffen?
Voor een beginner een nieuwe of 2dehands gitaar kopen is hartstikke moelijk want je weet niet precies waar je op moet letten. Maar je kan het beste dan in de muziekwinkel kopen want dan is het waarschijnlijker dat er niets aan scheelt en je hebt garantie.
Let dan wel op het geluid. Vooral clean zonder effecten want een gitaar die clean geen ballen heeft is het niet waard.

Verder zijn iets te goedkope gitaren vaak duur koop want uitendelijk naar mate je beter wordt wil je toch meer en als je er dan een koopt ben je in totaal duurder uit. Je kan beter iets langer sparen en dan een betere kopen. Bovendien zal een duurdere gitaar meestal; ook beter geluid hebben en als het goed is speelt die ook veel lekkerder. Lees: akkoorden pakken makkelijker, vooral de barre's.

Maar na heel mijn verhaal schiet me nu net te binnen dat het voor een beginner misschien toch beter is om eerst gewoon eentje voor 50 euro 2de hands aan te schaffen of een nieuwe want die hebben ze tegenwoordig ook voor 75 euro liggen in de winkel en dan flink gaan oefenen, in de bieb boekje halen met accoorden en oefenen maar.
En na een paar weken kun je dan altijd nog erover nadenken of gitaar spelen wel echt iets voor je is.

Niets mis met deze site! ---> www.slayer.net <---
DKN
Ben de kwaaiste niet he!
Forumfreak

Helemaal zelf geupload!

« Antwoord #2 Gepost op: Donderdag 26 Juni 2008 21:53:27 »

En oh ja, bassisten worden meer gezocht dan gitaristen want iedereen wil wel gitaar spelen terwijl niet zoveel mensen willen bassen

Mikey
Die hard!

All In The Blues ! ! !

« Antwoord #3 Gepost op: Vrijdag 27 Juni 2008 04:50:28 »

Kijk anders gerust even op mijn site voor info.

http://www.michaelgeeftles.nl

Je mag me ook altijd mailen voor vragen.

GreetZZzz Mikey  Grin

Later kun je d'r om lachen !!!
endymion
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Vrijdag 27 Juni 2008 19:07:37 »

@DKN

Het waren inderdaad een heleboel vragen, gelukkig zijn de meeste al beantwoord! Hetzij via google en via dit forum. Ik heb lang getwijfeld tussen een stratocaster of een telecaster, en het is uiteindelijk een telecaster geworden. Hier heb ik niet echt een specifieke reden voor behalve dat ik heb gekeken naar de beste prijs/kwaliteit verhouding. Omdat ik een beginner ben wil ik niet ineens heel veel geld uitgeven aan een gitaar om er achter te komen dat het achteraf toch niet helemaal is wat ik zocht, vandaar dat ik voor een redelijk goedkope (wel nieuwe) gitaar heb gekozen. De prijzen 2e hands liggen ongeveer gelijk aan de prijzen nieuw, al betwijfel ik de kwaliteit van de nieuwe gitaren aangezien de meeste 2e hands gitaren wel echte "top" merken zijn.

Wat mij opvalt is dat bijna iedere fabrikant dezelfde gitaar layout heeft omdat ze altijd hetzelfde model gebruiken. Les paul, stratocaster en telecaster hebben altijd dezelfde layout? Toch schijnt er nogal veel verschil te zitten in de kwaliteit. Eerst viel mijn oog op de "Caliber" fabrikant, maar de reviews over deze gitaar waren drastisch slecht dat ik snel heb besloten om een gitaar van een andere fabrikant te nemen. De gitaar die ik uiteindelijk heb gekozen is een Richwood Telecaster, een mooie rooie maple! Toch schijnt de London City fabrikant beter te zijn, echter is dat mij iets teveel geld om er achter te komen of ik echt gitaar wil spelen. Het probleem bij de Richwood is dat het nogal snel ontstemt, maar gelezen dat dit op te lossen is met wat nieuwe tuners. Echter kan ik nergens "tuners" vinden, bedoelen ze het mechanisme om de snaren te spannen?

De aansluiting is mij nu wel geheel duidelijk, en ik dacht helemaal verkeerd. De gitaar versterkers hebben de effecten zoals overdrive en disortion als ik het goed heb begrepen, en voldoet mijn 6.1 versterker dus niet.

En ja, de keuze is dus toch om gitarist te worden. Bassgitaar word misschien meer gezocht, maar het lijkt me niet zo leuk om te spelen aangezien het nogal lage tonen zijn, en je niet echt een melodie kunt creeeren. In een band bijvoorbeeld zou ik er geen probleem mee hebben Wink

@Mikey

Ik gaat van het weekend eens rustig de site bekijken. Bedankt voor deze handige link!
DKN
Ben de kwaaiste niet he!
Forumfreak

Helemaal zelf geupload!

« Antwoord #5 Gepost op: Zaterdag 28 Juni 2008 14:47:39 »

Met 'tuners' bedoelen ze inderdaad de stemknoppen en dat kan inderdaad veel uitmaken daar dat de plek is waar de snaren ontstemmen. Hou er trouwens wel rekening mee dat nieuwe snaren ook erg snel ontstemmen. Zelf vind ik snaren pas fijn nadat ze 5 dagen op mijn gitaar zitten.

Een 6.1 versterker, je bedoelt zo'n surround apparaat zal inderdaad niet zo goed voor een gitaar zijn. Je zou kunnen denken aan een Pod 2.0 van Line6. Daar kan je gewoon je gitaar in prikken en zowel via een koptelefoon geweldig geluid hebben maar je kan de pod ook aansluiten op je Hifi set en ook dan heb je een geweldig geluid. Waarom zeg ik de 2.0 terwijl er van pod nu vele nieuwere zijn? Omdat er tegenwoordig een heleboel 2dehands pods 2.0 te koop staan op onder andere marktplaats .nl. voor rond de 100 eurotjes maar dan heb je ook wat. Dat ding is een modler, hetgeen betekent dat die verschillende type versters nadoet. En dat doet die goed hoor. je kunt er lekker clean op spelen maar ook scheuren dat de vonken er vanaf vliegen en je buren helemaal dol worden(dat geldt niet voor luisteren via de koptelefoon natuurlijk).

Over die versterkers: ze hebben niet allemaal ingebouwde effecten. Meestal wel een overdrive kanaal maar dan moet je er een voetswitch bij hebben of constant scheuren. Verder hebben de meeste ook wel een Reverb (galm). Ben je echt van plan om direct met een band te gaan spelen dan is een versterker wel het mooiste. Ik zou zeggen iets rond de 40 watt voor kleine zaaltjes is goed genoeg. Misschien wel wat groot, en kost ook wat. Tja, en dan is zo'n pod wel handiger. Die kan namelijk ook direct op een PA mixer geprikt worden mocht het zo ver komen dat je gaat optreden en er een PA staat.

Echter, ook die POD heeft nadelen, die heeft namelijk geen standaard pedaal en dan is het wel verrekte lastig op te wisselen tussen de kanalen/effecten. Wil je dan wel een pedaal erbij dan ben je zeker zo'n 350 euro kwijft en 2de hands kun je er nauwelijks aan komen want wie er een heeft doet hem niet meer weg(behalve dat ze voor de pod2.0 niet mee rgemaakt worden).
Heb je echter rond de 380 eurotjes tot je beschikking dan zou ik gelijk gaan voor een POD Live, dat is de pod en pedalen bak in één.

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Ga naar:  

Jouw Info:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Maandag 06 Februari 2012 00:45:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Check dit mensen...

check dit mensen!!!

Forum Looks

Muziek Kalender

Valentijnsdag
Aankomende verjaardagen: Paregoric-punk (22)
Aankomende evenementen: Paraplu Presenteert! in Popei

WebRadio

[director] Diverse webradio stations voor onder het forummen, op je werk, gewoon thuis, onder het poetsen, etc... Alle stijlen door elkaar (nog). Speelt af in Winamp, windows media player of elke andere speler die .pls streams ondersteund.

-AcidJazz from Radiorewers.pl
-Techno from Technobase.fm/
-HOT 108 Jamz from hot108.com
-The Eagle from 181.FM
-KiNk Aardschok from KiNK Aardschok.nl
-DnB Radio from DnBRadio.com
-WEFUNK from WEFUNK.com
-Digitally Import DnB from DI.fm
- Idobi Radio from Idobi.com
- Groove Salad from SomaFM.com
- Livesets Radio from LiveSets.com
- Radio Seven from RadioSeven.se
- Fusion Radio from FusionChicago.com
- Irish Folk from Liveireland.com

Mocht je tips hebben over andere radio stations of niet werkende stations tegenkomen laat het ons dan even weten middels een berichtje in het webradio station topic van dit forum.

Meer WebRadio stations voor Winamp vind je o.a. via Shoutcast.com
Je hebt er Winamp voor nodig en die kun je downloaden door op de Winamp-logo hieronder te klikken.

Black Rain by Crip Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2009, Simple Machines XHTML | CSS

TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb